• Hakkında.
  • Oruç ve zekatın toplumsal faydaları


    ZEKÂT

    Namaz dinin direği, zekât da köprüsüdür.(Aclûnî, Kesfu’l-hafa I/530.) İslam’ın beş ana temelinden ikincisi zekâttır. Peygamberimiz Islâm’ı anlatmak için gönderdiği davetçilere: “Önce Allah’tan başka bir ilâh, bir otorite olmadığını anlatın, kabul ederlerse, benim Allah’ın kulu ve elçisi olduğumu söyleyin, onu da kabul ederlerse, günde beş defa namaz kılmalarının farz olduğunu ve zenginlerinin malında fakirlerin hakkı bulunduğunu anlatın.” (Buharî, zekât 1.) buyurdu.

    Zekât Kur’ân-ı Kerîm’de kırka yakın yerde namazın hemen yanı başında zikredilmiş ve namazdan sonra en önemli temel olduğu vurgulanmıştır.

    Çünkü zekât Islâm ülkesini düzene koyan, vatandaşlarının sosyal güvenliğini sağlayan en etkili güçtür. Zenginlerin varlığından fakirlere doğru sürekli bir akıştır. Böylece fakir çok fakir olmaktan kurtulur, zenginin çok zengin olması önlenir. Fakirle zengin arasında sevgi bağları oluşturur. Zenginin hem günahlarını, hem de malını temizler. Toplumu anarşi ortamından kurtarır. Dünyayı düzene koyar, böylece âhirete yol açılır.

    Zekât zenginlerin lütfen verdikleri bir yardım değil, fakirlerin, onların mallarındaki bir haklarıdır. Bu yüzden veren minnet bekleyerek vermez, alan da minnet ederek almaz. Zekâtı, devlet zorla da olsa alır ve yerine ulaştırır.

    Vergiler zekât yerine geçmez, çünkü zekâtın alınmasının ve verilmesinin bir takım şartları vardır. Yerini bulmayacağı bilinen zekât geçerli değildir.

    Akıllı, ergin, müslüman, zekât için konmuş en az sınır (nisab) üzerinde çoğalır malı bulunan, yani zengin olan ve bu malı, elinde bir yılını dolduran her mükellef, genel olarak kırkta bir, yani yüzde ikibuçuk servet vergisi verir. Zekât denen bu vergi, Kur’ân-ı Kerîm’in belirlediği kimseler dışında bir binaya, bir kuruluşa, bir zengine, ana-baba ve çocuklara, eşine kâfire… verilmez.

    Islâmca zengin sayılan, yani en az sınırın üzerinde malı olan mükellefin bu malının:

    l. Kendi mülkünde bir yıl bulunmuş olması,

    2.Bu ölçüye borçlarının dışında sahip olması,

    3.Bu ölçünün; ev, binek, kapkacak, yiyecek, alet ve edevat dışında gerçekleşmiş olması,

    4.Bu ölçünün tümüyle kendi mülkü ve artar bir mal olması halinde, zekât vermesi gerekir.

    Zekâtı gerektiren en az ölçü, yani nisâb; altın için yaklaşık 85 gram, gümüş için 595 gram, diğer paralar için bunların birine eş değer paradır. Bu çeşitli değerlerin toplamı; birisinin en az ölçüsüne vardığında, kırkta birini zekât olarak vermesi gerekir. Toplamları en az ölçünün (nisabın) altında olursa zekât vermesi gerekmez.

    Buna göre; kadının kullandığı elbiseleri, altın ve gümüşten başka süs eşyaları, kabı-kacağı dışında hepsinin değerlerinin toplamı 85 gram altının ya da 595 gram gümüşün değerini bulan, altını, gümüşü ve parası olsa ve bunlar onun mülkünde bir yıl kalsa, değerlerinin kırkta birini zekât olarak vermesi gerekir.

    Zekâtın, zekât niyetiyle verilmesi, yani verirken zekât verdiğini bilerek vermesi şarttır.

    Zekâtın düşmesi için hilelere başvurmak haramdır.

    Usul ve furu’a, yani ana-baba ile onların ana-babalarına… çocuklar ile onların çocuklarına, eşine, kâfire, zengine zekât verilmez.

    RAMAZAN AYI ve ORUÇ HAKKINDA HERŞEY

    “Bu ayda dört şeyi çok yapınız!”

    En kıymetli ay

    İftar duâsı

    Orucun farzı

    Ramazan-ı şerîfe hürmetin karşılığı

    Fırsatı kaçırmamalı

    Ramazan magfiret ayıdır

    Teravih namazı ve duâları

    Okunacak duâ ve tesbîhler (59)

    Kimler oruç tutmaz

    Orucu bozan şeyler

    Oruç üç çeşittir

    Oruç tutmanın sevâbı

    Ramazan ayında zekât

    Zekâtın hesap günü

    Sadaka-i Fıtr

    Oruç Keffâreti

    Kur’ân-ı kerîm ve Ramazan ayı

    Oruç tutmanın sağlığa zararı var mı?

    Orucun hikmetleri

    “Oruç tutunuz, sıhhat bulunuz”

    Oruç Cenab-ı Hakkın emri olduğu için tutulur

    Oruç tutmanın toplum açısından önemi

    Oruç kötülüklerden korur

    Hastalıkların başı çok yemek

    Orucun sosyal faydaları

    Oruç ahlâkımızı güzelleştirir

    Oruç her dinde vardı

    Oruç ile ilgili yapılan araştırmalar

    Hastalıkların tedavisinde oruç

    Pakistan’da yapılan araştırma

    Ülkemizde yapılan araştırmalar